Žiaci s nadaním
Cieľom výchovy a vzdelávania ţiakov s nadaním je dosiahnuť optimálny rozvoj ich nadania a pripraviť ich na tvorivé vyuţitie tohto nadania v prospech spoločnosti. Okrem rozvoja výkonových charakteristík nadania sa kladie dôraz na harmonický osobnostný vývin nadaných ţiakov, ich emocionálnej charakteristiky i sociálne vzťahy.
Výchova a vzdelávanie ţiakov s nadaním sa na úrovni niţšieho stredného vzdelávania uskutočňuje:
a) v základných školách so zameraním na rozvoj všeobecného intelektového nadania resp. v osemročných gymnáziách so zameraním na rozvoj všeobecného intelektového nadania,
b) v osemročných gymnáziách,
c) v športových školách,
d) v ostatných školách:
33
1. v triedach so zameraním na rozvoj všeobecného intelektového nadania,
2. v triedach s rozšíreným vyučovaním estetickovýchovných predmetov,
3. v športových triedach,
e) v triedach alebo výchovných skupinách spolu s ostatnými ţiakmi školy (individuálna a skupinová integrácia).
Ţiaci tried podľa bodu d) môţu časť vyučovania absolvovať mimo týchto tried spolu s ostatnými ţiakmi školy. Nadaní ţiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vzdelávaní v triedach podľa bodu e) postupujú podľa individuálneho alebo skupinového výchovno-vzdelávacieho programu, ktorý vypracúva triedny učiteľ v spolupráci s príslušným odborným pedagógom, resp. so zariadením výchovného poradenstva a prevencie.
Podľa individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu postupujú všetci nadaní ţiaci, ktorí majú okrem nadania špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby vyplývajúce zo zdravotného znevýhodnenia alebo sociálne znevýhodneného prostredia. V ich individuálnom výchovno-vzdelávacom programe treba zohľadniť všetky druhy ich špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb.
Vo všetkých organizačných formách vzdelávania je potrebné vytvárať žiakom s nadaním špecifické podmienky pre úspešné rozvíjanie ich nadania a optimalizáciu vývinu ich osobnosti, najmä:
- špecifikovať v školskom vzdelávacom programe, resp. v individuálnom vzdelávacom programe ciele vzdelávania s ohľadom na druh a stupeň rozvíjaného nadania a na potrebu všestranného osobnostného rozvoja nadaných ţiakov,
- zabezpečiť vzdelávanie nadaných ţiakov materiálne, metodicky i personálne,
- pri výchove a vzdelávaní všeobecne intelektovo nadaných ţiakov spolupracovať so psychológom, pri výchove a vzdelávaní umelecky nadaných ţiakov s odborným pedagógom konkrétnej umeleckej disciplíny, pri výchove a vzdelávaní športovo nadaných ţiakov so športovým trénerom, pri výchove a vzdelávaní prakticky nadaných ţiakov s príslušným odborným pedagógom, resp. majstrom odbornej výchovy,
- stanoviť jednoznačné kritériá pre prijímanie nadaných ţiakov do konkrétneho rozvíjajúceho programu v súlade so všeobecne záväznými rezortnými predpismi (všeobecne intelektovo nadaní ţiaci sú diagnostikovaní zariadením výchovného poradenstva a prevencie na základe záväzných psychologických kritérií, do tried s rozšíreným vyučovaním sa ţiaci prijímajú na základe pedagogického posúdenia ich vedomostnej úrovne a overenia špeciálnych schopností a zručností, v prípade športovo nadaných aj overenie zdravotnej spôsobilosti),
- akceptovať nadaných ţiakov a rešpektovať špecifiká ich osobnosti a nadania,
- rozvíjať a stimulovať všeobecné i špeciálne schopnosti ţiakov, ich zručnosti a spôsobilosti,
- za tým účelom upraviť učebný plán rozšírením dotácie predmetov, na ktorých rozvoj je školský vzdelávací program zameraný, resp. zaradením ďalších špecifických predmetov (informatika, ďalší cudzí jazyk, dramatická výchova, práca s materiálom, ošetrovateľstvo apod.),
- dbať na všestranný rozvoj osobnosti nadaných ţiakov a to v oblasti pohybovej, kognitívnej, motivačnej, vôľovej emocionálnej, sociálnej i v oblasti manuálnych zručností,
34
- umoţniť mimoriadne nadaným ţiakom postúpiť do vyššieho ročníka bez absolvovania predchádzajúceho ročníka alebo absolvovať dva ročníky v priebehu jedného školského roka a tak skrátiť dobu niţšieho stredného vzdelávania,
- umoţniť ţiakom v súlade s ich nadaním vzdelávať sa v konkrétnych predmetoch podľa rozšírených učebných osnov (čo môţe byť upravené v školskom, skupinovom alebo individuálnom vzdelávacom programe),
- umoţniť ţiakom vzdelávanie pod vedením tútora alebo vzdelávanie v konkrétnom predmete pod vedením učiteľa školy vyššieho stupňa,
- zamestnávať ţiakov zmysluplne, zadávať im stimulujúce úlohy a vyuţívať pedagogické postupy zamerané na rozvoj samostatnosti a tvorivosti ţiakov (napr. projektové vyučovanie),
- akceptovať vlastné postupy ţiakov, ktoré vedú k ţiaducim výsledkom, aj keď sa líšia od beţne pouţívaných,
- viesť ţiakov k realistickému sebahodnoteniu vlastných schopností a výsledkov svojej práce,
- viesť ţiakov k vzájomnej spolupráci.
Základné podmienky integrovaného vzdelávania žiakov s nadaním v triedach základných škôl
Ak si rozvoj nadania ţiaka beţnej triedy vyţaduje vytvoriť mu na vzdelávanie špeciálne podmienky, jedná sa o ţiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, čo musí byť potvrdené odborným vyšetrením. Zaradenie takéhoto ţiaka do programu pre nadaných ţiakov je moţné iba s informovaným súhlasom zákonného zástupcu.
Pre integrovaného nadaného ţiaka je treba vypracovať individuálny výchovno-vzdelávací program, prípadne môţe postupovať podľa skupinového výchovno-vzdelávacieho programu, ak je v triede integrovaná skupina nadaných ţiakov s rovnakým druhom nadania. Za vypracovanie týchto programov je zodpovedný triedny učiteľ v spolupráci s príslušnými odbornými pedagógmi (podľa predmetov, v ktorých sa nadanie rozvíja). Pri tvorbe individuálnych výchovno-vzdelávacích programov spolupracuje so zariadením výchovného poradenstva a prevencie.
Individuálny výchovno-vzdelávací program môţe ţiakovi v súlade s jeho nadaním umoţniť akcelerované vzdelávanie. Okrem postupu do vyššieho ročníka alebo absolvovania dvoch ročníkov v priebehu jedného školského roka moţno nadaného ţiaka:
- vzdelávať sa v konkrétnych predmetoch podľa učebného plánu vyšších ročníkov,
- postupovať v konkrétnych predmetoch podľa osnov vyššieho ročníka,
- vzdelávať sa v konkrétnych predmetoch v triedach vyššieho ročníka.
Vo všeobecnosti sa však dáva prednosť tzv. rozširujúcemu, resp. obohacujúcemu vzdelávaniu, čo znamená:
- zaradiť do individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu predmety, ktoré nie sú v učebnom pláne beţných ţiakov,
- doplniť záväzné učebné osnovy jednotlivých predmetov o nové témy zodpovedajúce nadaniu ţiaka a moţnostiam školy, resp. regiónu.
Individuálny výchovno-vzdelávací program
Individuálny výchovno-vzdelávací program je súčasťou povinnej dokumentácie ţiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami individuálne integrovaného v beţnej 35
triede základnej školy. Je to dokument, ktorého účelom je plánovanie vzdelávania ţiaka podľa jeho špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb.
Individuálny výchovno-vzdelávací program nadaného ţiaka obsahuje:
- základné informácie o ţiakovi,
- špecifikáciu druhu a štruktúry jeho nadania, s opisom silných a slabých stránok ţiakovej osobnosti,
- modifikáciu učebných plánov a učebných osnov,
- špecifiká organizácie a foriem vzdelávania,
- zapojenie tútora alebo učiteľa/učiteľov školy vyššieho stupňa do vzdelávania ţiaka,
- poţiadavky na zabezpečenie špeciálnych učebných pomôcok,
- zabezpečenie spolupráce s príslušnými odborníkmi (podľa druhu rozvíjaného nadanie).
Individuálny výchovno-vzdelávací program moţno v priebehu školského roka spresňovať formou časovo-tematických plánov. Podľa aktuálneho vývinu nadania ţiaka moţno program priebeţne meniť a upravovať.
V individuálnom výchovno-vzdelávacom programe nadaného ţiaka s ďalšími špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (nadaného ţiaka so zdravotným znevýhodnením alebo nadaného ţiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia) musia byť zohľadnené aj tieto potreby a program má okrem rozvoja nadania zabezpečiť aj kompenzáciu nedostatkov ţiaka.
Skupinový výchovno-vzdelávací program
Ak sú v triede strednej školy integrovane vzdelávaní viacerí ţiaci s rovnakým druhom nadania, ktorí nemajú iné špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby, môţu postupovať podľa skupinového výchovno-vzdelávacieho programu, ktorá môţe byť formulovaný aj ako súčasť školského vzdelávacieho programu. Obsahuje:
- modifikáciu učebných plánov a učebných osnov,
- špecifiká organizácie a foriem vzdelávania,
- zapojenie tútora alebo učiteľa/učiteľov školy vyššieho stupňa do vzdelávania ţiaka,
- poţiadavky na zabezpečenie špeciálnych učebných pomôcok,
- zabezpečenie spolupráce s príslušnými odborníkmi (podľa druhu rozvíjaného nadanie).
V individuálnej dokumentácii kaţdého integrovaného ţiaka však musia byť okrem základných informácií o ňom uvedené aj informácie o špecifikácii druhu a štruktúry nadania, s opisom silných a slabých stránok jeho osobnosti.
Ak je v skupine nadaných ţiakov ţiak s ďalšími špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, musí postupovať podľa individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu.
—————