01.11.2011 15:25

Žiaci s nadaním

Cieľom výchovy a vzdelávania ţiakov s nadaním je dosiahnuť optimálny rozvoj ich nadania a pripraviť ich na tvorivé vyuţitie tohto nadania v prospech spoločnosti. Okrem rozvoja výkonových charakteristík nadania sa kladie dôraz na harmonický osobnostný vývin nadaných ţiakov, ich emocionálnej charakteristiky i sociálne vzťahy.

Výchova a vzdelávanie ţiakov s nadaním sa na úrovni niţšieho stredného vzdelávania uskutočňuje:

a) v základných školách so zameraním na rozvoj všeobecného intelektového nadania resp. v osemročných gymnáziách so zameraním na rozvoj všeobecného intelektového nadania,

b) v osemročných gymnáziách,

c) v športových školách,

d) v ostatných školách:

33

 

1. v triedach so zameraním na rozvoj všeobecného intelektového nadania,

2. v triedach s rozšíreným vyučovaním estetickovýchovných predmetov,

3. v športových triedach,

e) v triedach alebo výchovných skupinách spolu s ostatnými ţiakmi školy (individuálna a skupinová integrácia).

Ţiaci tried podľa bodu d) môţu časť vyučovania absolvovať mimo týchto tried spolu s ostatnými ţiakmi školy. Nadaní ţiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vzdelávaní v triedach podľa bodu e) postupujú podľa individuálneho alebo skupinového výchovno-vzdelávacieho programu, ktorý vypracúva triedny učiteľ v spolupráci s príslušným odborným pedagógom, resp. so zariadením výchovného poradenstva a prevencie.

Podľa individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu postupujú všetci nadaní ţiaci, ktorí majú okrem nadania špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby vyplývajúce zo zdravotného znevýhodnenia alebo sociálne znevýhodneného prostredia. V ich individuálnom výchovno-vzdelávacom programe treba zohľadniť všetky druhy ich špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb.

Vo všetkých organizačných formách vzdelávania je potrebné vytvárať žiakom s nadaním špecifické podmienky pre úspešné rozvíjanie ich nadania a optimalizáciu vývinu ich osobnosti, najmä:

- špecifikovať v školskom vzdelávacom programe, resp. v individuálnom vzdelávacom programe ciele vzdelávania s ohľadom na druh a stupeň rozvíjaného nadania a na potrebu všestranného osobnostného rozvoja nadaných ţiakov,

- zabezpečiť vzdelávanie nadaných ţiakov materiálne, metodicky i personálne,

- pri výchove a vzdelávaní všeobecne intelektovo nadaných ţiakov spolupracovať so psychológom, pri výchove a vzdelávaní umelecky nadaných ţiakov s odborným pedagógom konkrétnej umeleckej disciplíny, pri výchove a vzdelávaní športovo nadaných ţiakov so športovým trénerom, pri výchove a vzdelávaní prakticky nadaných ţiakov s príslušným odborným pedagógom, resp. majstrom odbornej výchovy,

- stanoviť jednoznačné kritériá pre prijímanie nadaných ţiakov do konkrétneho rozvíjajúceho programu v súlade so všeobecne záväznými rezortnými predpismi (všeobecne intelektovo nadaní ţiaci sú diagnostikovaní zariadením výchovného poradenstva a prevencie na základe záväzných psychologických kritérií, do tried s rozšíreným vyučovaním sa ţiaci prijímajú na základe pedagogického posúdenia ich vedomostnej úrovne a overenia špeciálnych schopností a zručností, v prípade športovo nadaných aj overenie zdravotnej spôsobilosti),

- akceptovať nadaných ţiakov a rešpektovať špecifiká ich osobnosti a nadania,

- rozvíjať a stimulovať všeobecné i špeciálne schopnosti ţiakov, ich zručnosti a spôsobilosti,

- za tým účelom upraviť učebný plán rozšírením dotácie predmetov, na ktorých rozvoj je školský vzdelávací program zameraný, resp. zaradením ďalších špecifických predmetov (informatika, ďalší cudzí jazyk, dramatická výchova, práca s materiálom, ošetrovateľstvo apod.),

- dbať na všestranný rozvoj osobnosti nadaných ţiakov a to v oblasti pohybovej, kognitívnej, motivačnej, vôľovej emocionálnej, sociálnej i v oblasti manuálnych zručností,

34

 

- umoţniť mimoriadne nadaným ţiakom postúpiť do vyššieho ročníka bez absolvovania predchádzajúceho ročníka alebo absolvovať dva ročníky v priebehu jedného školského roka a tak skrátiť dobu niţšieho stredného vzdelávania,

- umoţniť ţiakom v súlade s ich nadaním vzdelávať sa v konkrétnych predmetoch podľa rozšírených učebných osnov (čo môţe byť upravené v školskom, skupinovom alebo individuálnom vzdelávacom programe),

- umoţniť ţiakom vzdelávanie pod vedením tútora alebo vzdelávanie v konkrétnom predmete pod vedením učiteľa školy vyššieho stupňa,

- zamestnávať ţiakov zmysluplne, zadávať im stimulujúce úlohy a vyuţívať pedagogické postupy zamerané na rozvoj samostatnosti a tvorivosti ţiakov (napr. projektové vyučovanie),

- akceptovať vlastné postupy ţiakov, ktoré vedú k ţiaducim výsledkom, aj keď sa líšia od beţne pouţívaných,

- viesť ţiakov k realistickému sebahodnoteniu vlastných schopností a výsledkov svojej práce,

- viesť ţiakov k vzájomnej spolupráci.

Základné podmienky integrovaného vzdelávania žiakov s nadaním v triedach základných škôl

Ak si rozvoj nadania ţiaka beţnej triedy vyţaduje vytvoriť mu na vzdelávanie špeciálne podmienky, jedná sa o ţiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, čo musí byť potvrdené odborným vyšetrením. Zaradenie takéhoto ţiaka do programu pre nadaných ţiakov je moţné iba s informovaným súhlasom zákonného zástupcu.

Pre integrovaného nadaného ţiaka je treba vypracovať individuálny výchovno-vzdelávací program, prípadne môţe postupovať podľa skupinového výchovno-vzdelávacieho programu, ak je v triede integrovaná skupina nadaných ţiakov s rovnakým druhom nadania. Za vypracovanie týchto programov je zodpovedný triedny učiteľ v spolupráci s príslušnými odbornými pedagógmi (podľa predmetov, v ktorých sa nadanie rozvíja). Pri tvorbe individuálnych výchovno-vzdelávacích programov spolupracuje so zariadením výchovného poradenstva a prevencie.

Individuálny výchovno-vzdelávací program môţe ţiakovi v súlade s jeho nadaním umoţniť akcelerované vzdelávanie. Okrem postupu do vyššieho ročníka alebo absolvovania dvoch ročníkov v priebehu jedného školského roka moţno nadaného ţiaka:

- vzdelávať sa v konkrétnych predmetoch podľa učebného plánu vyšších ročníkov,

- postupovať v konkrétnych predmetoch podľa osnov vyššieho ročníka,

- vzdelávať sa v konkrétnych predmetoch v triedach vyššieho ročníka.

Vo všeobecnosti sa však dáva prednosť tzv. rozširujúcemu, resp. obohacujúcemu vzdelávaniu, čo znamená:

- zaradiť do individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu predmety, ktoré nie sú v učebnom pláne beţných ţiakov,

- doplniť záväzné učebné osnovy jednotlivých predmetov o nové témy zodpovedajúce nadaniu ţiaka a moţnostiam školy, resp. regiónu.

Individuálny výchovno-vzdelávací program

Individuálny výchovno-vzdelávací program je súčasťou povinnej dokumentácie ţiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami individuálne integrovaného v beţnej 35

triede základnej školy. Je to dokument, ktorého účelom je plánovanie vzdelávania ţiaka podľa jeho špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb.

Individuálny výchovno-vzdelávací program nadaného ţiaka obsahuje:

- základné informácie o ţiakovi,

- špecifikáciu druhu a štruktúry jeho nadania, s opisom silných a slabých stránok ţiakovej osobnosti,

- modifikáciu učebných plánov a učebných osnov,

- špecifiká organizácie a foriem vzdelávania,

- zapojenie tútora alebo učiteľa/učiteľov školy vyššieho stupňa do vzdelávania ţiaka,

- poţiadavky na zabezpečenie špeciálnych učebných pomôcok,

- zabezpečenie spolupráce s príslušnými odborníkmi (podľa druhu rozvíjaného nadanie).

Individuálny výchovno-vzdelávací program moţno v priebehu školského roka spresňovať formou časovo-tematických plánov. Podľa aktuálneho vývinu nadania ţiaka moţno program priebeţne meniť a upravovať.

V individuálnom výchovno-vzdelávacom programe nadaného ţiaka s ďalšími špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (nadaného ţiaka so zdravotným znevýhodnením alebo nadaného ţiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia) musia byť zohľadnené aj tieto potreby a program má okrem rozvoja nadania zabezpečiť aj kompenzáciu nedostatkov ţiaka.

Skupinový výchovno-vzdelávací program

Ak sú v triede strednej školy integrovane vzdelávaní viacerí ţiaci s rovnakým druhom nadania, ktorí nemajú iné špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby, môţu postupovať podľa skupinového výchovno-vzdelávacieho programu, ktorá môţe byť formulovaný aj ako súčasť školského vzdelávacieho programu. Obsahuje:

- modifikáciu učebných plánov a učebných osnov,

- špecifiká organizácie a foriem vzdelávania,

- zapojenie tútora alebo učiteľa/učiteľov školy vyššieho stupňa do vzdelávania ţiaka,

- poţiadavky na zabezpečenie špeciálnych učebných pomôcok,

- zabezpečenie spolupráce s príslušnými odborníkmi (podľa druhu rozvíjaného nadanie).

V individuálnej dokumentácii kaţdého integrovaného ţiaka však musia byť okrem základných informácií o ňom uvedené aj informácie o špecifikácii druhu a štruktúry nadania, s opisom silných a slabých stránok jeho osobnosti.

Ak je v skupine nadaných ţiakov ţiak s ďalšími špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, musí postupovať podľa individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu.

—————

Späť