Zdravotné znevýhodnenie
Cieľom výchovy a vzdelávania ţiakov so zdravotným znevýhodnením je okrem všeobecných cieľov, vychovávať a vzdelávať týchto ţiakov tak, aby čo najviac rozvinuli vlastné kompenzačné mechanizmy, aby plnohodnotne vnímali, preţívali vlastný ţivot a aby sa stali tvorcami hodnôt, ktoré vytvoria cieľavedomou činnosťou. 28
Výchova a vzdelávanie ţiakov so zdravotným znevýhodnením sa uskutočňuje:
a) v školách pre ţiakov so zdravotným znevýhodnením; tieto školy sú špeciálne školy,
b) v ostatných školách:
1. v špeciálnych triedach, ktoré sa zriaďujú spravidla pre ţiakov s rovnakým druhom zdravotného znevýhodnenia; časť výchovno-vzdelávacieho procesu sa môţe uskutočňovať v triede spoločne s ostatnými ţiakmi školy; niektoré vyučovacie predmety alebo činnosti môţe ţiak absolvovať mimo špeciálnej triedy,
2. v triedach alebo výchovných skupinách spolu s ostatnými ţiakmi školy; ak má takýto ţiak špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby, je vzdelávaný podľa individuálneho vzdelávacieho programu, ktorý vypracúva škola v spolupráci so školským zariadením výchovného poradenstva a prevencie; zákonný zástupca ţiaka má právo sa s týmto programom oboznámiť.
Vo všetkých organizačných formách vzdelávania je potrebné vytvárať žiakom špecifické podmienky pre ich úspešné vzdelávanie a uspokojovanie ich špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb, najmä:
- všeobecné ciele vzdelávania v jednotlivých vzdelávacích oblastiach a kompetencie je potrebné prispôsobiť individuálnym osobitostiam ţiakov so zdravotným znevýhodnením,
- v prípade potreby ţiakov so zdravotným znevýhodnením moţno predĺţiť dĺţku vzdelávania aţ o dva roky,
- v rámci školských vzdelávacích programov špeciálnych základných škôl, v ktorých sa vzdelávajú ţiaci so zdravotným znevýhodnením sa zaraďujú špecifické predmety (individuálna logopedická starostlivosť, individuálna logopedické cvičenia, individuálna tyflopedická starostlivosť, komunikačné zručnosti, dorozumievacie zručnosti, rozvíjanie komunikačných schopností, rozvíjanie sociálnych zručností, rozvoj psychomotorických zručností, dramatická výchova a iné),
- ţiaci so zdravotným znevýhodnením, ktorí nemôţu splniť poţiadavky príslušných vzdelávacích oblastí a štandardov, sa vzdelávajú podľa individuálnych vzdelávacích programov,
- u ţiakov so zdravotným znevýhodnením je moţné voliteľné hodiny vyuţiť aj na intenzívne vzdelávanie v určitej vzdelávacej oblasti v rámci individuálneho vzdelávacieho programu ţiaka,
- v prípade individuálnej integrácie v beţnej triede základnej školy môţe školský špeciálny pedagóg na vyučovacích hodinách podľa potreby pracovať so ţiakom/ţiakmi so zdravotným znevýhodnením individuálne alebo v skupinkách podľa individuálneho vzdelávacieho programu ţiaka/ţiakov. Obsah, formy a postup vyučovania konzultuje s príslušným učiteľom,
- u ţiakov so zdravotným znevýhodnením môţe školský špeciálny pedagóg, liečebný pedagóg, logopéd, školský psychológ v rámci vyučovania pracovať individuálne s vybranými ţiakmi s cieľom systematickej, intenzívnej korekcie, terapie alebo reedukácie postihnutia, resp. poruchy,
- v prípade potreby si školy, v ktorých sa vzdelávajú ţiaci so zdravotným znevýhodnením, vo svojich školských vzdelávacích programoch, vypracovaných pre týchto ţiakov, môţu zvýšiť počet voliteľných hodín o 1 aţ 3 hodiny týţdenne,
29
- u ţiakov so zdravotným znevýhodnením si stanovuje učiteľ dĺţku a štruktúru vyučovacej hodiny flexibilne, zohľadňujúc momentálny psychický stav, správanie a potreby ţiakov, ktoré sú dôsledkom ich zdravotného znevýhodnenia,
- v procese výchovy a vzdelávania ţiakov so zdravotným znevýhodnením sa podľa druhu zdravotného znevýhodnenia a individuálnej potreby môţu uplatňovať alternatívne formy komunikácie (posunkový jazyk, Braillovo písmo, náhradné formy komunikácie),
- u ţiakov so sluchovým postihnutím, s narušenou komunikačnou schopnosťou, špecifickými poruchami učenia, s autizmom a inými pervazívnymi vývinovými poruchami je druhý cudzí jazyk voliteľný a závisí od individuálnych schopností konkrétneho ţiaka. Rozhodnutie o vzdelávaní v druhom cudzom jazyku je výsledkom špeciálnopedagogickej diagnostiky v konkrétnom prípade,
- u tých ţiakov so zdravotným znevýhodnením, u ktorých sa predpokladá, ţe po ukončení základných škôl budú pokračovať vo vzdelávaní na stredných odborných školách, sa na 2. stupni základnej školy odporúča vo všetkých ročníkoch vyučovať predmety zo vzdelávacej oblasti Človek a svet práce,
- predmet hudobná výchova sa v základných školách pre sluchovo postihnutých s prihliadnutím na sluchové postihnutie nie je povinný. Namiesto hudobnej výchovy sa môţe vyučovať sluchová výchova alebo rytmicko-pohybová výchova,
- u ţiakov s vývinovými poruchami správania, ktorí sa vzdelávajú v špeciálnej škole alebo špeciálnej triede, je moţné na vyučovaní technickej výchovy v prípade potreby rozdeliť triedu na 2 podskupiny.
Základné podmienky vzdelávania žiakov so zdravotným znevýhodnením v bežných triedach základných škôl (integrované vzdelávanie)
Ak je zdravotné znevýhodnenie ţiaka takého charakteru, ţe je mu potrebné vytvoriť špeciálne podmienky na vzdelávanie, takýto ţiak má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby a musí byť na škole evidovaný ako ţiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, za podmienky súhlasu jeho zákonného zástupcu.
Potvrdenie o tom, ţe ţiak má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby vydáva podľa kompetencií školské zariadenie výchovného poradenstva a prevencie na základe odborného vyšetrenia.
Ţiak, ktorý má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby, musí mať vypracovaný individuálny výchovno-vzdelávací program. Individuálny výchovno-vzdelávací program vypracováva škola spoločne so školským zariadením výchovného poradenstva a prevencie podľa kompetencií.
Ţiak môţe mať špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby počas celého vzdelávacieho cyklu alebo len počas limitovaného obdobia, čo sa posudzuje na základe výsledkov odborného vyšetrenia školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie.
Ţiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktorý sa vzdeláva v beţnej triede základnej školy, musí mať zabezpečené odborné personálne, materiálne, priestorové a organizačné podmienky v rozsahu a kvalite zodpovedajúcej jeho individuálnym potrebám.
Riaditeľ školy je povinný pri výchove a vzdelávaní takéhoto ţiaka zabezpečiť systematickú spoluprácu školy so školským zariadením výchovného poradenstva a prevencie. Podľa potreby môţe škola spolupracovať aj so špeciálnou školou. 30
Individuálny výchovno-vzdelávací program je súčasťou povinnej dokumentácie ţiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, individuálne integrovaného v beţnej triede základnej školy. Je to dokument, ktorého účelom je plánovanie vzdelávania ţiaka podľa jeho špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb.
Individuálny výchovno-vzdelávací program obsahuje:
- základné informácie o ţiakovi a vplyve jeho diagnózy na výchovno-vzdelávací proces;
- poţiadavky na úpravu prostredia školy a triedy;
- modifikáciu učebného plánu a učebných osnov;
- aplikáciu špeciálnych vzdelávacích postupov;
- špecifické postupy hodnotenia učebných výsledkov ţiaka;
- špecifiká organizácie a foriem vzdelávania;
- poţiadavky na zabezpečenie kompenzačných pomôcok a špeciálnych učebných pomôcok;
- zabezpečenie servisu odborníkov – špeciálneho pedagóga, liečebného pedagóga, psychológa, logopéda a iných.
Všetky špecifické úpravy sa vypracovávajú v individuálnom rozsahu a kvalite tak, aby zodpovedali špeciálnym výchovno-vzdelávacím potrebám konkrétneho ţiaka.
Individuálny výchovno-vzdelávací program vypracováva triedny učiteľ v spolupráci so špeciálnym pedagógom, prípadne ďalšími zainteresovanými odbornými pracovníkmi podľa potreby.
Ak je ţiakovi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami potrebné prispôsobiť obsah a formy vzdelávania v jednom alebo viacerých vyučovacích predmetoch, vypracuje vyučujúci daného predmetu v spolupráci so špeciálnym pedagógom ako súčasť individuálneho vzdelávacieho programu Úpravu učebných osnov konkrétneho predmetu. Ide o úpravu obsahu vzdelávania ţiaka, nie o redukciu obsahu učiva. Vychádza sa pri tom z učebných osnov konkrétneho predmetu v zmysle úpravy učiva s prihliadnutím na špecifiká vyplývajúce zo zdravotného znevýhodnenia ţiaka. Vyučujúci učiteľ v spolupráci so špeciálnym pedagógom vypracuje postupnosť krokov pri preberaní učiva príslušného predmetu. Úprava učebných osnov predmetu, ktorá je súčasťou individuálneho vzdelávacieho programu, sa vypracováva len pre tie vyučovacie predmety, v ktorých ţiak nemôţe postupovať podľa učebných osnov daného ročníka.
Individuálny výchovno-vzdelávací program sa v priebehu školského roka môţe upravovať a doplňovať podľa aktuálnych špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb ţiaka. Úpravy výchovno-vzdelávacieho programu sú výsledkom odborných konzultácií všetkých zainteresovaných odborníkov a oboznamuje sa s nimi aj zákonný zástupca ţiaka.
Individuálny výchovno-vzdelávací program podpisuje riaditeľ školy, triedny učiteľ, špeciálny pedagóg a zákonný zástupca ţiaka.
Individuálny výchovno-vzdelávací program môţe mať vypracovaný aj ţiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktorý je ţiakom špeciálnej školy alebo špeciálnej triedy v prípade, ţe nemôţe vzhľadom na svoje zdravotné znevýhodnenie plniť poţiadavky príslušných vzdelávacích oblastí a štandardov.
—————