Sociálne znevýhodnené prostredie
Sociálne znevýhodnené prostredie (znevýhodnenie chudobou alebo kultúrou) 31
- definujeme ako prostredie, ktoré vzhľadom na sociálne a jazykové podmienky nedostatočne stimuluje rozvoj mentálnych, vôľových a emocionálnych vlastností jednotlivca, nepodporuje jeho efektívnu socializáciu a neposkytuje dostatok primeraných podnetov pre rozvoj osobnosti. Spôsobuje sociálno-kultúrnu depriváciu, deformuje intelektuálny, mravný a citový rozvoj jednotlivca a z aspektov edukácie ho z týchto dôvodov povaţujeme za osobu so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Špeciálne edukačné potreby ţiaka sú poţiadavky na špeciálne uspôsobenie podmienok, organizácie a realizácie výchovno-vzdelávacieho procesu tak, aby zodpovedali osobitostiam ţiaka, ktorého telesný, psychický alebo sociálny vývin sa výrazne líši od štandardného vývinu.
Sociálne znevýhodnené prostredie (ďalej SZP) je pre žiaka rodina:
- ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi a príjem rodiny je najviac vo výške ţivotného minima,
- v ktorej aspoň jeden z rodičov alebo osoba, ktorej je dieťa zverené do osobnej starostlivosti patrí do skupiny znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie,
- v ktorej najvyššie ukončené vzdelanie rodičov je základné, alebo aspoň jeden z rodičov nemá ukončené základné vzdelanie,
- ktorá má neštandardné bytové a hygienické podmienky (napr. ţiak nemá vyhradené miesto na učenie, nemá vlastnú posteľ, nie je zavedená elektrická prípojka a pod.).
Výchova a vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia
Špecifickým cieľom výchovy a vzdelávania ţiakov zo SZP je prostredníctvom eliminácie alebo odstránenia hendikepov vyplývajúcich zo sociálneho znevýhodnenia (napr. komunikačné schopnosti, kultúrne a sociálne vylúčenie, hygienické návyky,...), dosiahnuť primeraný rozvoj ich schopností.
Uskutočňuje sa:
- v školách v beţných triedach spoločne s ostatnými ţiakmi školy, pričom niektoré (pre neho problémové) vyučovacie predmety môţe ţiak absolvovať v rámci individuálneho vzdelávacieho programu,
- v školách v beţných triedach spoločne s ostatnými ţiakmi školy podľa individuálneho vzdelávacieho programu, ktorý vypracúva škola v spolupráci so školským zariadením výchovného poradenstva a prevencie; zákonný zástupca ţiaka má právo sa s týmto programom oboznámiť.
Vo všetkých organizačných formách vzdelávania je potrebné vytvárať žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia špecifické podmienky pre ich úspešné vzdelávanie a uspokojovanie ich špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb, najmä:
- zníţiť počet ţiakov v beţnej triede, čím sa zvýši efektívnosť práce, umoţní sa vyššia miera individuálneho prístupu k ţiakovi,
- realizovať celodenný výchovný systém, ktorý predlţuje čas dieťaťa v motivujúcom školskom prostredí a umoţňuje mu zmysluplne stráviť voľný čas a pripravovať sa na vyučovanie,
- vytvoriť atraktívne edukačné prostredie rešpektujúce sociálne, kultúrne a jazykové špecifiká ţiaka,
- pri vytváraní školských vzdelávacích programov zohľadňovať atraktívne edukačné prostredie rešpektujúce sociálne, kultúrne a jazykové špecifiká detí zo sociálne znevýhodneného prostredia národnostných menšín,
32
- realizovať programy orientované na zlepšenie spolupráce rodičov rómskych detí so základnou školou,
- zabezpečiť systém doučovacích aktivít pre zaostávajúce rómske deti (v spolupráci s MVO, komunitnými centrami) – napr. kurzy po vyučovaní,
- vytvoriť alternatívne učebné osnovy, ktoré bude môcť škola pouţiť pri prispôsobovaní obsahu výučby rómskych detí zo sociálne znevýhodneného prostredia (redukcia obsahu, praktickejšia orientácia, učenie záţitkovou metódou, alternatívne formy vzdelávania – animácia), zároveň treba prijať opatrenia, ktoré zabránia zneuţitiu týchto osnov na vytváranie segregovaných tried,
- implementovať ako súčasť školského vzdelávacieho programu vzdelávacie programy multikultúrnej výchovy a výchovy proti predsudkom.
Individuálny výchovno-vzdelávací program je súčasťou povinnej dokumentácie ţiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, individuálne integrovaného v beţnej triede. Je to dokument, ktorého účelom je plánovanie vzdelávania ţiaka podľa jeho špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb.
Individuálny výchovno-vzdelávací program obsahuje:
- základné informácie o ţiakovi a vplyve jeho sociálne znevýhodneného prostredia na výchovno-vzdelávací proces,
- modifikáciu učebného plánu a učebných osnov,
- aplikáciu špeciálnych vzdelávacích postupov,
- špecifické postupy hodnotenia učebných výsledkov ţiaka,
- špecifiká organizácie a foriem vzdelávania,
- poţiadavky na zabezpečenie doplnkových učebných pomôcok podľa potreby,
- potrebný servis odborníkov – špeciálny pedagóg, psychológ, sociálny pracovník a iný špecialista podľa aktuálnej potreby.
Všetky špecifické úpravy sa vypracovávajú na individuálnej báze tak, aby zodpovedali špeciálnym výchovno-vzdelávacím potrebám konkrétneho ţiaka.
Individuálny výchovno-vzdelávací program vypracováva triedny učiteľ v spolupráci so špeciálnym pedagógom, asistentom učiteľa, prípadne ďalšími zainteresovanými odbornými pracovníkmi podľa potreby.
—————