Žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Osobitosti a podmienky na výchovu a vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Ţiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je ţiak, u ktorého je potrebné zabezpečiť ďalšie zdroje na podporu efektívneho vzdelávania. Pouţitie ďalších zdrojov umoţní vytvoriť kvalitatívne nové prostredie, zodpovedajúce potrebám ţiakov, ktorí si vyţadujú 27
špeciálny prístup vo vzdelávaní. Špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby sú u ţiaka diagnostikované školským zariadením výchovného poradenstva a prevencie.
Špeciálnou výchovno-vzdelávacou potrebou je poţiadavka na úpravu podmienok (obsahu, foriem, metód, prostredia a prístupov) vo výchove a vzdelávaní pre ţiaka. Špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby vyplývajú zo zdravotného znevýhodnenia alebo nadania alebo vývinu ţiaka v sociálne znevýhodnenom prostredí, zohľadnenie ktorých mu zabezpečí rovnocenný prístup k vzdelávaniu, primeraný rozvoj schopností alebo osobnosti ako aj dosiahnutie primeraného stupňa vzdelania a primeraného začlenenia do spoločnosti.
Ţiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je spravidla:
1. ţiak so zdravotným znevýhodnením, t.j.
- ţiak so zdravotným postihnutím (s mentálnym postihnutím, so sluchovým postihnutím, so zrakovým postihnutím, s telesným postihnutím, s narušenou komunikačnou schopnosťou, s autizmom alebo inými pervazívnymi vývinovými poruchami, s viacnásobným postihnutím),
- ţiak chorý alebo zdravotne oslabený, ţiak s vývinovými poruchami (poruchou aktivity a pozornosti, s vývinovou poruchou učenia, s oneskoreným alebo nerovnomerným psychomotorickým vývinom), ţiak v hraničnom pásme mentálnej retardácie, ţiak s poruchou správania, okrem detí umiestnených do špeciálnych výchovných zariadení na základe rozhodnutia súdu,
2. ţiak zo sociálne znevýhodneného prostredia,
3. ţiak s nadaním.
Ďalšie zdroje na podporu efektívneho vzdelávania ţiaka so SZP sú rôzneho druhu, predovšetkým:
a) zabezpečenie odborného prístupu vo vzdelávaní – včasná špeciálnopedagogická, psychologická, medicínska diagnostika, vzdelávanie podľa individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu, individuálna a skupinová práca so ţiakom, pouţívanie špeciálnych metód a foriem vyučovania, zaradenie špecifických vyučovacích predmetov, špecifický postup v hodnotení vzdelávacích výsledkov, aplikácia alternatívnych foriem komunikácie, úzka spolupráca s rodičmi a iné, podľa individuálnej potreby konkrétneho ţiaka, vyplývajúcej z odbornej diagnostiky,
b) materiálne, ktoré zahŕňajú špeciálne učebnice, špeciálne vyučovacie pomôcky, kompenzačné pomôcky, prístroje, úpravy prostredia (napr. bezbariérový prístup) a iné,
c) personálne, t.j. odborný servis špeciálneho pedagóga, školského špeciálneho pedagóga, logopéda, liečebného pedagóga, asistenta učiteľa, školského psychológa, ďalej niţší počet ţiakov v triede, v prípade individuálnej integrácie zníţenie maximálneho počtu ţiakov v triede, odborná príprava učiteľov a iné;
d) finančné na zabezpečenie špeciálnych materiálnych, odborných a personálnych podmienok.
Žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Zdravotné znevýhodnenie
—————
Sociálne znevýhodnené prostredie
—————
Žiaci s nadaním
—————