Matematika a práca s informáciami

 

Obsah v tejto oblasti vzdelávania sa sústreďuje na dobudovanie pojmu prirodzených, celých a racionálnych čísel a počtových výkonov týmito číslami. Na tomto stupni sa kladú základy algebry (riešenie rovníc a nerovníc, funkcií). Z geometrie sa paralelne rozvíja rovinná aj priestorová geometria, rozširujú sa ţiacke vedomosti o geometrických útvaroch, naučia sa vypočítať obvod a obsah rovinných útvarov a povrch a objem priestorových útvarov. Zoznamujú sa s meraním dĺţky obsahu a objemu ako aj meraním veľkosti uhlov.

Informatika podobne ako matematika rozvíja myslenie ţiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať, hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi. Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov a ich zaznamenaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúţia ako všeobecný prostriedok komunikácie. Poslaním vyučovania informatiky je viesť ţiakov k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník pouţívaných pri práci s údajmi a toku informácií v počítačových systémoch. Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu vyuţívaniu prostriedkov informačnej civilizácie rešpektovaním právnych a etických zásad pouţívania informačných technológií a produktov. Toto poslanie je potrebné dosiahnuť spoločným pôsobením predmetu informatika a aplikovaním informačných technológií vo vyučovaní aj iných predmetov, medzipredmetových projektov, celoškolských programov a pri riadení školy.

Cieľom je, aby ţiak získal schopnosť pouţívať matematiku v svojom budúcom ţivote. Matematika má rozvíjať ţiakovo logické a kritické myslenie, schopnosť argumentovať a komunikovať a spolupracovať v skupine pri riešení problémov. Ţiak ju spoznáva ako súčasť ľudskej kultúry a dôleţitý nástroj pre spoločenský pokrok.

Informatika podobne ako matematika rozvíja myslenie ţiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať, hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi. Vedie k presnému vyjadrovaniu myšlienok a postupov a ich zaznamenaniu vo formálnych zápisoch, ktoré slúţia ako všeobecný prostriedok komunikácie. Poslaním vyučovania informatiky je viesť ţiakov k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník pouţívaných pri práci s údajmi a toku informácií v počítačových systémoch.

Oblasť tvoria predmety matematika a informatika. 14

Predmet matematika je zameraný na rozvoj matematickej kompetencie tak, ako ju formuloval Európsky parlament. Vzdelávací obsah predmetu je rozdelený na päť tematických okruhov, z ktorých ţiaci sa zoznamujú s primeranými elementárnymi poznatkami a riešeniami praktických úloh. Sú to: Čísla, premenná a počtové výkony s číslami, Vzťahy, funkcie, tabuľky, diagramy, Geometria a meranie, Kombinatorika, pravdepodobnosť, štatistika, Logika, dôvodenie, dôkazy.

Obsah vzdelávania je spracovaný na kompetenčnom základe, čo znamená, ţe matematické poznatky sú ţiakom prezentované s vyuţitím uţ existujúcich matematických poznatkov ţiakov a skúseností s aplikáciou uţ osvojených poznatkov. Pri prezentovaní matematických poznatkov a skúseností sa prioritne zameriava na rozvoj ţiackych schopností, predovšetkým väčšou aktivizáciou ţiakov.

V predmete informatika ţiaci sú vedení k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník pouţívaných pri práci s informáciami v počítačových systémoch. Vzdelávací obsah informatiky v ŠVP je rozdelený na päť tematických okruhov:

- Informácie okolo nás,

- Komunikácia prostredníctvom IKT,

- Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie,

- Princípy fungovania IKT,

- Informačná spoločnosť.


SEM DOPLNIT obsahovy a výkonnostný štandard predmetov tejto oblasti