Vzdelávacie oblasti
Vzdelávacie oblasti sú okruhy, do ktorých patrí problematika vyčlenená z obsahu celkového vzdelávania a z formulovania kľúčových kompetencií. Obsah školského vzdelávania tvorí kultúrne dedičstvo – poznanie, hodnoty, normy, vzorce správania, výkony a komunitáty, ktoré sú vlastné určitej sociálnej skupine. Prostredníctvom svojej kultúry spoločenstvo odovzdáva svoje chápanie sveta aj svoje skúsenosti ďalším generáciám. Obsah vzdelávania sa utvára na základe kultúrnej tradície, ktorú spoločenstvo prebralo z minulosti a inovácie, ku ktorým dospelo. Obsahom vzdelávania sú aj najnovšie poznatky, ktoré nastoľuje súčasný vedecko-technický, hospodársky, sociálny a kultúrny rozvoj spoločnosti, napríklad informačné a komunikačné technológie, ktoré kaţdý občan potrebuje k ţivotu, k práci, ale aj mimo práce. Patria tam aj 10
sociokultúrne obsahy osobnostného rozvoja ţiaka, jeho ochrany pred negatívnymi sociálnymi javmi, ochrany zdravia, prírody atď.
Vzdelávacie oblasti majú nadpredmetový charakter. V Štátnom vzdelávacom programe je obsah vzdelávacej oblasti rozčlenený do vybraných učebných predmetov. Škola si môţe do týchto vzdelávacích oblastí doplniť ďalšie predmety.
Obsah vyššieho sekundárneho vzdelávania je rozdelený do 8 vzdelávacích oblastí, ktoré vychádzajú z definovania obsahu vzdelávania a z kľúčových kompetencií.
Povinné predmety vo vzdelávacích obsahových oblastiach pre 2. stupeň – nižšie sekundárne vzdelávanie s vyučovacím jazykom slovenským VZDELÁVACIA OBLASŤ |
PREDMETY |
JAZYK A KOMUNIKÁCIA |
SLOVENSKÝ JAZYK A LITERATÚRA |
PRVÝ CUDZÍ JAZYK |
|
DRUHÝ CUDZÍ JAZYK |
|
MATEMATIKA A PRÁCA S INFORMÁCIAMI |
MATEMATIKA |
INFORMATIKA |
|
ČLOVEK A PRÍRODA |
FYZIKA |
CHÉMIA |
|
BIOLÓGIA |
|
ČLOVEK A SPOLOČNOSŤ |
DEJEPIS |
GEOGRAFIA |
|
OBČIANSKA NÁUKA |
|
ČLOVEK A HODNOTY |
ETICKÁ VÝCHOVA / NÁBOŢENSKÁ VÝCHOVA |
ČLOVEK A SVET PRÁCE |
SVET PRÁCE |
TECHNIKA |
|
UMENIE A KULTÚRA |
HUDOBNÁ VÝCHOVA |
VÝTVARNÁ VÝCHOVA |
|
VÝCHOVA UMENÍM |
|
ZDRAVIE A POHYB |
TELESNÁ A ŠPORTOVÁ VÝCHOVA |