Vzdelávacie oblasti

 

Vzdelávacie oblasti sú okruhy, do ktorých patrí problematika vyčlenená z obsahu celkového vzdelávania a z formulovania kľúčových kompetencií. Obsah školského vzdelávania tvorí kultúrne dedičstvo – poznanie, hodnoty, normy, vzorce správania, výkony a komunitáty, ktoré sú vlastné určitej sociálnej skupine. Prostredníctvom svojej kultúry spoločenstvo odovzdáva svoje chápanie sveta aj svoje skúsenosti ďalším generáciám. Obsah vzdelávania sa utvára na základe kultúrnej tradície, ktorú spoločenstvo prebralo z minulosti a inovácie, ku ktorým dospelo. Obsahom vzdelávania sú aj najnovšie poznatky, ktoré nastoľuje súčasný vedecko-technický, hospodársky, sociálny a kultúrny rozvoj spoločnosti, napríklad informačné a komunikačné technológie, ktoré kaţdý občan potrebuje k ţivotu, k práci, ale aj mimo práce. Patria tam aj 10

sociokultúrne obsahy osobnostného rozvoja ţiaka, jeho ochrany pred negatívnymi sociálnymi javmi, ochrany zdravia, prírody atď.

Vzdelávacie oblasti majú nadpredmetový charakter. V Štátnom vzdelávacom programe je obsah vzdelávacej oblasti rozčlenený do vybraných učebných predmetov. Škola si môţe do týchto vzdelávacích oblastí doplniť ďalšie predmety.

Obsah vyššieho sekundárneho vzdelávania je rozdelený do 8 vzdelávacích oblastí, ktoré vychádzajú z definovania obsahu vzdelávania a z kľúčových kompetencií.

 

Povinné predmety vo vzdelávacích obsahových oblastiach pre 2. stupeň – nižšie sekundárne vzdelávanie s vyučovacím jazykom slovenským VZDELÁVACIA OBLASŤ

PREDMETY

JAZYK A KOMUNIKÁCIA

SLOVENSKÝ JAZYK A LITERATÚRA

PRVÝ CUDZÍ JAZYK

DRUHÝ CUDZÍ JAZYK

MATEMATIKA A PRÁCA S INFORMÁCIAMI

MATEMATIKA

INFORMATIKA

ČLOVEK A PRÍRODA

FYZIKA

CHÉMIA

BIOLÓGIA

ČLOVEK A SPOLOČNOSŤ

DEJEPIS

GEOGRAFIA

OBČIANSKA NÁUKA

ČLOVEK A HODNOTY

ETICKÁ VÝCHOVA /

NÁBOŢENSKÁ VÝCHOVA

ČLOVEK A SVET PRÁCE

SVET PRÁCE

TECHNIKA

UMENIE A KULTÚRA

HUDOBNÁ VÝCHOVA

VÝTVARNÁ VÝCHOVA

VÝCHOVA UMENÍM

ZDRAVIE A POHYB

TELESNÁ A ŠPORTOVÁ VÝCHOVA